دی 1395
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  




 جستجو 



 
  9دی تقابل انقلاب وضد انقلاب ...

از جمله عوامل مهمی که موجب اهمیت و برجستگی حماسه مردمی ۹ دی در مراکز سیاستگذاری امنیتی آمریکا می‌شود «شکست مضحکانه سیاست‌های غربی و رویکردهای آمریکایی» در مقابله با جمهوری اسلامی ایران است.

۹ دی تقابل انقلاب و ضد انقلاب و به‌سان ۲۲ بهمن ۵۷ به مفهوم واقعی کلمه «یوم‌الله» است و نه یک تاریخ، بلکه می توان آن را حماسه‌ای تاریخ‌ساز، بی‌نظیر و جاودانه در تاریخ درخشان و پرتلألو انقلاب اسلامی قلمداد نمود که در آن اوج بصیرت، ولایت‌مداری و هوشیاری ملت ایران یکبار دیگر با طنین بلند و گام‌های متعالی و مشت‌های آهنین خویش به خروش درآمد و اصحاب فتنه را که به پشت گرمی قدرت‌های سلطه‌طلب و زیاده‌خواه و سازمان‌ها و مراکز امنیتی و جاسوسی وابسته آنها، درصدد ضربه زدن به نظام مقدس اسلامی بودند، به زانو در آورد و هیمنه استکبار را درهم فرو شکست و مشت محکمی بر دهان فتنه‌گران فرود آورد؛ حماسه‌ای که آغازی بود بر پایان فتنه، و آموخت که نیازی نیست همیشه ولی در بین باشد، بلکه کافی است ولی در دل باشد؛ حماسه‌ای که پیام آن این بود: هر که در مقابل انقلاب بایستد هلاک و به خاک مذلت خواهد افتاد.

 

ادامه »

موضوعات: بصیرت  لینک ثابت

[شنبه 1395-10-11] [ 11:57:00 ق.ظ ]  



  تغییر خود مساوی است با تغییر فرزندان ...

اگر مضطرب هستیم ، توقع فرزند آرام نداشته باشیم.

اگر بی برنامه و ناهماهنگ هستیم، امید بچه منظم نداشته باشیم.

اگر اختلاف زناشویی و جر و بحث خانوادگی داریم ، منتظر آشفتگی های تربیتی در فرزندمان باشیم.

 

اصولاً در تربیت فرزند باید توجه داشته باشیم که کودکان چون میوه ای بر درخت خانواده می رویند. هرگونه آفتی که بر خانواده تاثیر بگذارد؛ بچه های ما را نیز مبتلا می کند.

 

باغبان عاقل برای اینکه محصولی سالم داشته باشد ، می بایست ریشه و درخت را آفت کشی کند و به تبع آن میوه ها( یعنی فرزندان) نیز سالم می شوند.

ادامه »

موضوعات: خانواده  لینک ثابت

 [ 11:51:00 ق.ظ ]  



  عادات گفتاری افراد وکاریز ما ...

حتما شما هم مثل من چندتایی از این آدم‌ها را می‌شناسید که نظر همه را به خودشان جلب می‌کنند! آدم‌هایی که نمی‌‌توان کاریزمایشان را سنجید، اما همه با آنها احساس راحتی می‌کنند و جذب‌شان می‌شوند.
 
آنها چطور این کار را می‌کنند؟ با موهبتی خدادادی متولد شده‌اند یا با مطالعه و تمرین فهمیده‌اند که چه چیزهایی روی دیگران بیشتر اثر دارد و آنها را در زندگی‌شان به کار می‌برند؟ احتمالا دومی درست است. به نظرم مهم‌ترین خصلت این آدم‌ها نوع برقراری ارتباط کلامی آنهاست. 

برای همین، ۱۷ عادت گفتاری این افراد خیلی دوست داشتنی را برای‌تان فهرست کرده‌ام:

۱. هرجا که می‌توانند مودب باشند، هستند

استفاده از کلماتی مثل «لطفا» و «متشکرم» ممکن است همه جا ضرورتی نداشته باشد اما اگر می‌خواهید کاریزماتیک باشید استفاده از آنها بسیار به نفع‌تان خواهد بود.

۲. قدردان محبت‌های کوچک هستند

وقتی کسی به خاطر چیزی از شما تشکر می‌کند گفتن دوکلمه‌ی «خواهش می‌کنم» خیلی بیشتر از «حرفشم نزن» (یا مثلا «باشه») اثر دارد. آدم‌های دوست‌داشتنی از شنیدن تشکر خوشحال می‌شوند و با کلام به آن پاسخ می‌دهند.

۳. تعریف‌شان واقعی است

در اینجا «واقعی» کلمه‌ی کلیدی است. افراد کاریزماتیک تعریف‌های واقعی به زبان می‌آورند. نه بیهوده تعریف می‌کنند نه چاپلوس‌اند. اگر کسی شایسته‌ی تعریف باشد از گفتن‌اش دریغ نمی‌کنند.

۴. از ته دل همدردی می‌کنند

صفحات: 1 · 2

موضوعات: خانواده  لینک ثابت

[چهارشنبه 1395-10-08] [ 01:04:00 ب.ظ ]  



  مشکلات رایج نوجوانان ...

 

اگر دختر يا پسر 15-14 ساله اي در خانه داريد باید بدانید که فرزند شما دیگر یک کودک نیست، او دیگر سال‌های نوجوانی و جوانی‌اش را می‌گذراند،یک روز می‌بینید که خیلی مودب و خوش رفتار است و روز دیگر در خود فرو رفته و اخلاق خوشی ندارد.وقتی کودکان به سن نوجوانی می رسند مشکلات متعدی می تواند میان آن ها و خانواده شان به وجود بیاید. نوجوانان معمولا برای رسیدن به استقلال و اثبات توانایی‌های خود خواسته‌هایی دارند که گاه مورد پسند خانواده نیست و پدر و مادرها نمی‌توانند آنها را بپذیرند یا نمی‌دانند با وجود خطرهای موجود، چطور آنها را حل کنند.یکی از مشکلات اساسی که بسیاری از خانواده ها با آن مواجه می شوند مشکلات و دغدغه هایی مربوط به سفر و مهمانی است. بسیاری از نوجوانان هستند که تمایلی به سفر یا مهمانی رفتن ندارند و یا از مهمانی رفتن یا سفر کردن به همراه خانواده خود بیزار هستند و هنگامی که خانواده آن ها قصد رفتن به مهمانی را دارند می گویند که ما خانه فلان شخص نمی آییم و یا می خواهیم در خانه تنها باشیم.

والدین تمایل دارند که تحت هر شرایطی نوجوان خود را زیر نظر داشته باشند و همان روابط گرم و صمیمی قبل را با او برقرار کنند اما نوجوانان تمایل دارند که کسب استقلال و آزادی نمایند و در این بین ممکن است خانواده فکر کنند که نوجوان آن ها روز به روز از آن ها دورتر می شود و دیگر روابط صمیمی سابق در بین آن ها برقرار نیست. در هر حال باید گفت

ادامه »

موضوعات: خانواده  لینک ثابت

 [ 01:01:00 ب.ظ ]  



  سوالات کودکان ...

سؤالات مذهبی کودکان عجیب است. پرسش‌های آنان حاکی از روح کنجکاوی آنان است. کودک می‌خواهد از آنچه که نمی‌داند سر در آورد و دریابد که جهان مذهب و ماوراء طبیعت چیست؟ چه بسیارند شک‌ها و تردیدها و یا علامت‌های ابهامی که در ذهن کودک جای دارند و او می‌خواهد که آن‌ها را برای خود روشن کند. البته اگر مربّی روشن و آگاهی در مسیرش قرار گیرد، آینده‌ی خوبی را برای او می‌توان پیش‌بینی کرد. سؤالات کودک بسیار و به‌تناسب رشد و فهم و درک و سنّ کودک متفاوت است. برای نمونه در زیر به مواردی از آن‌ها اشاره می‌شود تا والدین و مربیان برای پاسخ آن‌ها آمادگی پیدا کنند.

1) در شش سال اول:

در این دوره نوع پرسش‌ها حتی با آنچه که در هفت سالگی است، فرق دارد. مثلاً کودک سه تا چهار ساله از منشأ و علّت اشیاء سؤال می‌کند، می‌گوید من از کجا آمده‌ام؟ این اسباب بازی را چه کسی تهیه کرده است؟ آسمان را چه کسی درست کرده است؟ چرا بابا مرد؟ کجا رفت؟…

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، مبنای پرسش‌ها روی مبدأ و معاد است. کودک می‌خواهد ببیند که منشأ یک امر چیست؟ فرجام آن چه می‌باشد؟ این امر همان مسئله‌ای است که ما معتقدیم ریشه‌ی فطری و نهادی در افراد دارد.

سؤالات معرف رشد کودک و توجّه والدین و مربیان به سؤالات و احترام به کودک سبب ایجاد رشد مذهبی است.

سؤالات کودک، بسیار و نشان دهنده‌ی عطش کودک است و گوش کردن به آن نیازمند صبر و حوصله است. به نظر برخی از والدین این پرسش‌ها بی‌ریشه و بی‌حساب می‌آیند ولی اگر کمی تأمّل کنند در می‌یابند که این چنین نیست. سؤالات معرف رشد کودک و توجّه والدین و مربیان به سؤالات و احترام به کودک سبب ایجاد رشد مذهبی است.

2) در سنین 7 تا 10:

از هفت سالگی به بعد کم‌کم تفکر منطقی در کودکی رشد می‌کند و از این نظر سؤالات او عمیق‌تر و ریشه‌دارتر است. پرسش‌هایی که درباره‌ی خدا دارد حساب شده است و او هم به‌سادگی قانع نمی‌شود. خواستار آن است که پاسخ‌ها تا حدودی غنی‌تر باشند. قاطع‌تر و استدلالی‌تر باشند. نوع سؤالاتشان از این قبیل است که مثلاً چرا خدا را نمی‌بینم؟ چطور خدا در همه جا هست؟ خدا چیست؟ اگر خدا مثل ابر یا نور خورشید نیست پس چه می‌تواند باشد؟ خدا اگر ما را دوست دارد پس چرا ما را به جهنم می‌برد؟ آدم چطوری در قیامت زنده می‌شود؟ آیا در قیامت باز هم ما خانه داریم؟ چرا نمی‌توانیم خدا را ببینیم؟ آیا این کار در قیامت امکان پذیر است؟ چرا خداوند با ما حرف نمی‌زند؟… وظیفه‌ی والدین و مربیان است که در حدود امکان با پاسخ‌های قانع کننده او را راضی نمایند. همچنین به پرسش‌هایی که در رابطه با مرگ و معاد، بهشت و دوزخ و مسائل عبادی مطرح می‌شود صادقانه پاسخ گویند و دور از هر گونه ابهامی باشد.

ادامه »

موضوعات: خانواده  لینک ثابت

 [ 11:06:00 ق.ظ ]  



  اقتصاد مقاومتی وخانواده ...

آفات زندگي زناشويي وعلل وعوامل اختلافات خانواده واهميت نظام خانواده وجايگاه ويژه اي كه اسلام براي آن قايل است وتلاش وكوششي كه اين مكتب الهي براي تقويت وتحكيم هر چه بيشتر آن به كار برده ،بر كسي پوشيده نيست. قرآن مجيد وتعاليم انسان ساز آن وهم چنين سفارشات وتاكيدات ائمه اطهار( عليهم السلام)‌همواره مسلمانان وپيروان مكتب وحي را توصيه مي فرمايند كه پايه زندگي را در جهت رشد وسازندگي وتكامل روحي ومعنوي استوار سازند واز آنچه موجب اختلاف وتخريب اين بناي مقدس مي شود دوري كنند.
در شماره گذشته كه قسمت اول اين مقاله را خدمت شما خوانندگان گرامي تقديم كرديم به نکاتي از قرآن كريم در مورد جايگاه زن ومرد در زندگي مشترك اشاره نموديم .در اين قسمت به آفات زندگي زناشويي وعلل وعواملي كه موجب سستي روابط وكم فروغ شدن چراغ زندگي زوجين مي شود خواهيم پرداخت وبه خواست الهي موارد آن را بر خواهيم شمرد .
يكي از مسائل مورد ابتلا كه به طور عموم باعث بروز اختلاف ونگراني وبعضاً موجب درگيري ومراجعه به دادگاههاي خانواده مي شود ،مسئله اختلافات مالي ميان زن ومرد در زندگي است.
اين مسئله در زمينه هايي همچون نفقه ،مهريه ،جهيزيه ،ارثيه ،اشتغال زن ودرآمد حاصل از آن وساير امور مالي است كه موجبات نابساماني خانواده ها را فراهم مي آورد واحياناً سبب ازهم پاشيدگي كانون گرم خانواده را تشكيل مي دهد كه به لحاظ اهميت اين قضيه وشناخت بيشتر شما عزيزان ،ابعاد اين موضوع را در اين مقاله دنبال كرده ودر چند قسمت تقديم شما خواهيم كرد .

ادامه »

موضوعات: خانواده  لینک ثابت

 [ 11:04:00 ق.ظ ]  



  صورتبندی مفهوم بصیرت ازنگاه مقام معظم رهبری ...

 

کلیدواژه­ «بصیرت» یکی از پرکاربردترین واژگان موجود در ادبیات مقام معظم رهبری بوده و همواره مورد تأکید فراوان ایشان قرارداشته است. بررسی­ ها نشان می­ دهد که این کلیدواژه از بَدو دوران رهبری معظم­ له پیوسته حضور پررنگی در بیانات و مکتوبات ایشان داشته لکن استعمال آن در بازه­ زمانی سال­ های ۸۸ و ۸۹ نسبت به گذشته به طرز معناداری افزایش یافته است. همین مسئله اهمیت واکاوی معنا و مفهوم بصیرت در اندیشه­ رهبر انقلاب و کشف دلایل پافشاری خاص ایشان بر لزوم بصیرت­ زایی و بصیرت­ افزایی در جامعه را دوچندان می­ سازد. نگارنده در این مقاله کوشیده است تا از رهگذر مطالعه­ مجموع گفتارها و نوشتارهای رهبر معظم با موضوع بصیرت از خردادماه ۱۳۶۸ لغایت آذرماه ۱۳۹۰ به صورت­بندی مفهوم بصیرت از منظر ایشان بپردازد.

۱. تعریف مفهوم بصیرت:

بصیرت، کلمه­ ای عربی از ریشه­ بصر (چشم) و به معنای بینایی است اما در کاربرد اصطلاحی، توانایی بیناییِ ظاهری که جزو حواس پنج­گانه­ انسان است از آن مُستفاد نمی­ گردد بلکه بصیرت در اصطلاح به معنای آگاهی، هوشمندی و هشیاری در برخورد با حوادث و پدیده­های بیرونی و برخورداری قدرت تحلیل مسائل اجتماعی و زمان­شناسی است. می­ توان به استناد این جمله­ی مشهور امیرالمؤمنین (ع) که «تُعرَفُ الأشیاءُ بِأضدادِها» بصیرت را نیز در قیاس با ضد خود معنا کرد و آن را نقطه­ی مقابل غفلت و ناآگاهی دانست. با این حساب ممکن است فردی از حس بینایی بسیار خوبی بهره­مند باشد اما به دلیل غفلت و ناآگاهی، حجابی بر دیدگانش قرارگیرد و نتواند بسیاری از مسائل را به درستی درک و تحلیل نماید. چنان­که پروردگار متعال در قرآن کریم در وصف مشرکان و منافقان می­ فرماید: «… وَ عَلَی أبصارِهِم غِشاوَهٌ»[۱]. یعنی بر چشمان آنان پرده­ ای است که با وجود بینایی ظاهری، مانع از دیدن حقایق می­ گردد.

ادامه »

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

 [ 07:50:00 ق.ظ ]  



  وحدت حوزه و دانشگاه ...

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری (leader.ir) در آستانه سالروز شهادت آیت‌الله دکتر مفتح و روز «وحدت حوزه و دانشگاه»، داده‌نمایی با همین عنوان منتشر کرد. این داده‌نما به مرور بیانات معظم له درباره چیستی و معنای وحدت حوزه و دانشگاه، الزامات و برکات این مهم پرداخته و همچنین شاخصه‌های قابل الگوبرداری هر کدام از این‌دو برای یکدیگر را نیز مطرح می‌کند.

محتوا | داده‌نمای «وحدت حوزه و دانشگاه»

اشاره: من مطمئنّم ان‌شاءالله این بنای مبارکی که امام گذاشته‌اند و مرحوم شهید عزیز ما، آقای مفتّح - که شهادت ایشان روز یادگاریِ این حادثه مهم است - و همچنین بقیه‌ی عزیزانی که در حوزه و دانشگاه بودند - مثل مرحوم شهید مطهّری و شهید بهشتی و شهید باهنر که همه هم از شهدا هستند - برایش آن تلاش و زحمت را کشیدند، هر روز استوارتر خواهد شد. ۲۷/آذر/۷۳

وحدت حوزه و دانشگاه آنچه هست:
•حرکت هماهنگ علم و دین در نظام اسلامی ۲۹/آذر/۶۸
•روی آوردن دانشگاه و حوزه به یکدیگر ۲۷/آذر/۷۳
•نزدیک شدن اخلاق حاکم، سیستم، سازمان‌دهی و برخی محتواها به همدیگر ۲۶/آذر/۶۴
•قرار گرفتن هرکدام در جای خودش ۲۷/آذر/۷۳

وحدت حوزه و دانشگاه آنچه نیست:
•تأسیس همه دانشکده‌های گوناگون در حوزه ۲۷/آذر/۷۳
•دنبال کردن تخصص‌های حوزوی در دانشگاه و بالعکس ۲۹/آذر/۶۸
•جایگزینی صد درصد روش‌های حوزه در دانشگاه و بالعکس ۲۷/آذر/۷۳

آنچه حوزه باید از دانشگاه بگیرد:

ادامه »

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

[یکشنبه 1395-10-05] [ 10:07:00 ق.ظ ]  



  نهم دی انقلاب سوم ...


به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،علی باقری معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی امشب در گلزار شهدای سید فتح الله ورامین به مناسبت سالروز بزرگداشت حماسه نهم دی گفت: بررسی علت، روند شکل گیری، اهداف و نتایج و پیامدهای سه واقعه مهم در 12 بهمن 1357، 13 آبان 1358 و 9 دی 1388، نشان می دهد همانطور که امام خمینی (ره) از تسخیر لانه جاسوسی به عنوان انقلاب دوم یاد کردند، حماسه نهم دی را می‌توان سرآغاز ورود انقلاب اسلامی به مرحله جدیدی دانست و از آن به عنوان “انقلاب سوم” یاد کرد و از همین رو بود که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند حماسه نهم دی در یادها باقی خواهد ماند.

وی در تشریح چرایی تحلیل حماسه نهم دی به عنوان انقلاب سوم با اشاره به این که انقلاب اسلامی به دلیل “توهین” رژیم طاغوت به شخصیت امام خمینی (ره)، تسخیر لانه جاسوسی به دلیل سرپیچی امریکا از اجرای فرمان امام خمینی (ره) برای بازگرداندن شاه به ایران و حماسه نهم دی به دلیل جسارت به ساحت قدسی حضرت امام حسین (ع) و نیز توهین به تصویر حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت»، گفت: «صیانت از شخص و شخصیت امام خمینی (ره) مهم ترین فصل مشترک هر سه حماسه ی سال های 1357، 1358 و 1388 بود.

باقری با تأکید بر اشتراکات محوری هر سه حماسه تصریح کرد: خصومت با مردم وجه مشترک دشمنان این ملت در بهمن 57، آبان 58 و دی 88 بود، اما در عین حال “مردم” عنصر محوری و تأثیرگذار انقلاب اول، انقلاب دوم و انقلاب سوم بوده و نقش تعیین کننده در پیروزی بر دشمن در هر سه حماسه را داشته اند.

صفحات: 1 · 2

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

 [ 09:58:00 ق.ظ ]  



  جهاد:علیه دشمن بشریت است ...

مقام معظم رهبری:گاهی جهاد، جهاد سیاسی است، گاهی جهاد فرهنگی است، گاهی جهاد نرم است، گاهی جهاد سخت است، گاهی با سلاح است، گاهی با علم است؛ همه‌ی اینها جهاد است امّا در همه‌ی اینها باید توجّه داشت که این جهاد، علیه دشمن است، علیه دشمن بشریّت است، علیه دشمنانی است که به اتّکاء قدرت خود و زر و زور خود، وجود سنگین و مطامع(۸) خودشان را بر بشریّت تحمیل میکنند. سازش با آنها معنا ندارد؛ اِتَّقِ اللّهَ وَ لا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ المُنٰفِقین.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

 [ 09:53:00 ق.ظ ]  



  تهدید حریف یا جلوگیری از فروپاشی برجام ...

پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/شیرین زارع پور
تهدید حریف یا جلوگیری از فروپاشی برجام!پس از رأی قاطع نمایندگان مجالس آمریکا به تمدید قانون تحریم های ایران (ISA) و عدم وتوی رئیس جمهور آمریکا، واکنش قاطع شورای نظارت برجام کشور مورد انتظار بود، در حالی که برای واکنش، ارجاعات و مستندات خوبی داشت. نامه ابلاغی مقام معظم رهبری در تایید مصوبه شورای عالی امنیت ملی، مصوبه شورای عالی امنیت ملی و قانون مصوب مجلس، پشتیبان تیم مذاکره برای اقدام مناسب هستند. به ویژه هشدار صریحی که رهبر انقلاب به آمریکائی ها دادند و سوم آذرماه در دیدار با بسیجیان در واکنش به تمدید تحریم‌ها توسط مجلس و کنگره آمریکا، عنوان کردند: اگر این تمدید، اجرایی و عملیاتی شود، قطعاً نقض برجام است و بدانند جمهوری اسلامی ایران حتماً در مقابل آن واکنش نشان خواهد داد.
بسیاری از اطلاعات موجود نشان می دهد که اعتماد زیاد به طرف مقابل، برخی را از تدوین بسته های برگشت به قبل، منصرف کرده بود به صورتی که پس از تذکر رهبری به دولت آمریکا، برخی دولتمردان را به این صرافت انداخت که در مقابل نقض عهد حریف، چه باید کرد؟
در این میان دستور رئیس جمهور به رئیس سازمان انرژی اتمی برای برنامه‌ریزی و طراحی تولید سوخت و ساخت پیشران‌های هسته‌ای برای حمل و نقل دریایی، اولین اقدام عملی دولت در برابر رفتارهای ضد برجامی امریکا ارزیابی شد که بازتاب های رسانه ای و بین المللی نیز داشت، اما از یک منظر نگاهی به دستور رئیس جمهور می تواند عدم پیش بینی برای مواجهه با عهدشکنی در بین دولتمردان را نیز آشکار سازد.
دو روز قبل از عدم وتوی قانون تمدید تحریم ها توسط رئیس جمهور آمریکا، دستورهای جداگانه ای از طرف دکتر روحانی رئیس جمهوری محترم در قالب ۲ نامه مجزا به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی صادر شد. در این نامه ها که بخش ابتدایی آنها یکسان است: «با نظر به تعلل و اهمال امریکا بر تعهدات خود مبنی بر قانون تحریم های ایران (آیسا) به عنوان نقض برجام»، دستوراتی از جانب رئیس جمهور صادر شده است که وزیر امور خارجه را موظف به اقدام در مورد اجرای مراحل پیش بینی شده در برجام برای رسیدگی به موارد نقض و پی گیری های حقوقی و بین المللی لازم در این زمینه نموده و در دستوری به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی توسعه برنامه صلح آمیز هسته ای در چارچوب تعهدات بین المللی دو ماموریت زیر ابلاغ شده است

ادامه »

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

 [ 09:42:00 ق.ظ ]