اگر دختر يا پسر 15-14 ساله اي در خانه داريد باید بدانید که فرزند شما دیگر یک کودک نیست، او دیگر سال‌های نوجوانی و جوانی‌اش را می‌گذراند،یک روز می‌بینید که خیلی مودب و خوش رفتار است و روز دیگر در خود فرو رفته و اخلاق خوشی ندارد.وقتی کودکان به سن نوجوانی می رسند مشکلات متعدی می تواند میان آن ها و خانواده شان به وجود بیاید. نوجوانان معمولا برای رسیدن به استقلال و اثبات توانایی‌های خود خواسته‌هایی دارند که گاه مورد پسند خانواده نیست و پدر و مادرها نمی‌توانند آنها را بپذیرند یا نمی‌دانند با وجود خطرهای موجود، چطور آنها را حل کنند.یکی از مشکلات اساسی که بسیاری از خانواده ها با آن مواجه می شوند مشکلات و دغدغه هایی مربوط به سفر و مهمانی است. بسیاری از نوجوانان هستند که تمایلی به سفر یا مهمانی رفتن ندارند و یا از مهمانی رفتن یا سفر کردن به همراه خانواده خود بیزار هستند و هنگامی که خانواده آن ها قصد رفتن به مهمانی را دارند می گویند که ما خانه فلان شخص نمی آییم و یا می خواهیم در خانه تنها باشیم.

والدین تمایل دارند که تحت هر شرایطی نوجوان خود را زیر نظر داشته باشند و همان روابط گرم و صمیمی قبل را با او برقرار کنند اما نوجوانان تمایل دارند که کسب استقلال و آزادی نمایند و در این بین ممکن است خانواده فکر کنند که نوجوان آن ها روز به روز از آن ها دورتر می شود و دیگر روابط صمیمی سابق در بین آن ها برقرار نیست. در هر حال باید گفت

ادامه مطلب :

که تنها گذاشتن نوجوان درست نبوده و بهتر است که در هر شرایطی او را تنها نگذاریم. پس زنی خانواده توسط نوجوان در هر شرایط و هر خانواده ای متفاوت خواهد بود و می توان به دلایل اجتماعی و فرهنگی برگردد. بی توجهی به صحبت های والدین و به قول معروف حرف ناشنوی ها و مشکلات خانواده ها با نوجوانان خود از نشانه های گذار از دوران کودکی به دوران نوجوانی است. نوجوانان گاه برای اثبات استقلال و توانایی هایشان کارها و رفتارهایی انجام می دهند که مورد پسند خانواده ها نمی باشد. در این مقاله در مورد چند مشکل اصلی و مهمی که خانواده ها با نوجوانان خود دارند مورد بحث واقع خواهد شد.

مشکلات والدین با نوجوانان

یکی از مهم ترین مشکلاتی که خانواده ها با نوجوان خود دارند این است که نوجوان شان تمایل دارد تنها بماند و با آنها به مهمانی و یا مسافرت نرود. این مشکل بسیاری از خانواده ها را نگران می کند و برخی والدین نمی دانند که در این شرایط باید چه کار کنند مثلا نمی دانند که باید نوجوان خود را در خانه تنها بگذارند و یا به زور هم که شده او را با خود به مهمانی و مسافرت ببرند و اصلی ترین دغدغه خانواده ها و پدر و مادر ها در این شرایط این است که اگر نوجوان را تنها بگذاریم خودش را با چه فعالیتی سرگرم خواهد نمود مثلا به سایت های نامناسب اینترنتی می رود و یا شبکه های اجتماعی و کارهایی از این قبیل.

راه حل این مشکل در این است که اگر نوجوان شما خواست که تنها بماند و با شما به مهمانی نیاید نباید به او اصرار کرده و به نظرش احترام بگذارید ولی اگر هم او را تنها می گذارید باید بدانید که او با چه کسانی رفت و آمد دارد و چه برنامه ای برای سرگرمی دارد و خلاصه زیر نظر و آگاهی آن ها کارهایش را انجام دهد. و در این شرایط است که در عین حال که نوجوان می تواند طعم استقلال و ازادی را بچشد شما نیز کارهای او را به دقت زیر نظر دارید و خیال تان از این بابت راحت است. دومین و یکی از مهم ترین مشکلاتی که تقریبا تمامی خانواده هایی که دارای فرزندان نوجوان هستند با آن مواجه می شوند مشکل دوستان ناباب و ترس والدین از داشتن دوست بد و رابطه فرزندشان با آدم ها و دوست های ناباب است. والدین باید بدانند که تمایل نوجوان به داشتن رابطه با دوست است تا با خانواده پس نمی توان جلوی رفت و امد نوجوان با دوست هایش را گرفت و بر اصل دوست یابی خط کشید بلکه می بایست بر او نظارت داشت و اجازه نداد که با دوستان ناباب رفت و آمد داشته باشد و با اطلاع کامل از دوستان فرزند و خانواده های آنان هم به فرزند احترام گذاشت و هم به خانواده.

اگر متوجه شدید که نوجوان شما در خارج از خانه با یک دوست ناباب رفت و آمد و معاشرت دارد نباید به یکباره از او بخواهید که رابطه اش را با او قطع کند چرا که این اتفاق به دلیل رابطه ی احتمالا گرمی که بین آن ها برقرار است نخواهد افتاد و به جای آن باید هوشمندانه رفتار کنید. در این مواقع می توانید تقاضای کمک نمایید مثلا از یک بزرگتر و یا شخصی که می دانید با فرزند شما رابطه ای خوب دارد و می تواند بر روی او تاثیر گذار باشد بخواهید تا با او صحبت کرده و از او بخواهد که رابطه اش را با فلان دوستش که شما نمی خواهید با او رابطه داشته باشد، قطع کند. راهکار دیگر آن است که از فرزند خود بخواهید که برخی از دوستانش را در مراسم هایی مانند جشن ها و مراسم های تولد و این گونه مراسم ها دعوت نماید تا به این ترتیب بتوانید با او رابطه ای مطلوب و مناسب برقرار نمایید.

فرآوری: خانواده برتر

موضوعات: خانواده  لینک ثابت