اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        




 جستجو 



 
  صورتبندی مفهوم بصیرت ازنگاه مقام معظم رهبری ...

 

کلیدواژه­ «بصیرت» یکی از پرکاربردترین واژگان موجود در ادبیات مقام معظم رهبری بوده و همواره مورد تأکید فراوان ایشان قرارداشته است. بررسی­ ها نشان می­ دهد که این کلیدواژه از بَدو دوران رهبری معظم­ له پیوسته حضور پررنگی در بیانات و مکتوبات ایشان داشته لکن استعمال آن در بازه­ زمانی سال­ های ۸۸ و ۸۹ نسبت به گذشته به طرز معناداری افزایش یافته است. همین مسئله اهمیت واکاوی معنا و مفهوم بصیرت در اندیشه­ رهبر انقلاب و کشف دلایل پافشاری خاص ایشان بر لزوم بصیرت­ زایی و بصیرت­ افزایی در جامعه را دوچندان می­ سازد. نگارنده در این مقاله کوشیده است تا از رهگذر مطالعه­ مجموع گفتارها و نوشتارهای رهبر معظم با موضوع بصیرت از خردادماه ۱۳۶۸ لغایت آذرماه ۱۳۹۰ به صورت­بندی مفهوم بصیرت از منظر ایشان بپردازد.

۱. تعریف مفهوم بصیرت:

بصیرت، کلمه­ ای عربی از ریشه­ بصر (چشم) و به معنای بینایی است اما در کاربرد اصطلاحی، توانایی بیناییِ ظاهری که جزو حواس پنج­گانه­ انسان است از آن مُستفاد نمی­ گردد بلکه بصیرت در اصطلاح به معنای آگاهی، هوشمندی و هشیاری در برخورد با حوادث و پدیده­های بیرونی و برخورداری قدرت تحلیل مسائل اجتماعی و زمان­شناسی است. می­ توان به استناد این جمله­ی مشهور امیرالمؤمنین (ع) که «تُعرَفُ الأشیاءُ بِأضدادِها» بصیرت را نیز در قیاس با ضد خود معنا کرد و آن را نقطه­ی مقابل غفلت و ناآگاهی دانست. با این حساب ممکن است فردی از حس بینایی بسیار خوبی بهره­مند باشد اما به دلیل غفلت و ناآگاهی، حجابی بر دیدگانش قرارگیرد و نتواند بسیاری از مسائل را به درستی درک و تحلیل نماید. چنان­که پروردگار متعال در قرآن کریم در وصف مشرکان و منافقان می­ فرماید: «… وَ عَلَی أبصارِهِم غِشاوَهٌ»[۱]. یعنی بر چشمان آنان پرده­ ای است که با وجود بینایی ظاهری، مانع از دیدن حقایق می­ گردد.

ادامه »

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

[چهارشنبه 1395-10-08] [ 07:50:00 ق.ظ ]  



  وحدت حوزه و دانشگاه ...

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری (leader.ir) در آستانه سالروز شهادت آیت‌الله دکتر مفتح و روز «وحدت حوزه و دانشگاه»، داده‌نمایی با همین عنوان منتشر کرد. این داده‌نما به مرور بیانات معظم له درباره چیستی و معنای وحدت حوزه و دانشگاه، الزامات و برکات این مهم پرداخته و همچنین شاخصه‌های قابل الگوبرداری هر کدام از این‌دو برای یکدیگر را نیز مطرح می‌کند.

محتوا | داده‌نمای «وحدت حوزه و دانشگاه»

اشاره: من مطمئنّم ان‌شاءالله این بنای مبارکی که امام گذاشته‌اند و مرحوم شهید عزیز ما، آقای مفتّح - که شهادت ایشان روز یادگاریِ این حادثه مهم است - و همچنین بقیه‌ی عزیزانی که در حوزه و دانشگاه بودند - مثل مرحوم شهید مطهّری و شهید بهشتی و شهید باهنر که همه هم از شهدا هستند - برایش آن تلاش و زحمت را کشیدند، هر روز استوارتر خواهد شد. ۲۷/آذر/۷۳

وحدت حوزه و دانشگاه آنچه هست:
•حرکت هماهنگ علم و دین در نظام اسلامی ۲۹/آذر/۶۸
•روی آوردن دانشگاه و حوزه به یکدیگر ۲۷/آذر/۷۳
•نزدیک شدن اخلاق حاکم، سیستم، سازمان‌دهی و برخی محتواها به همدیگر ۲۶/آذر/۶۴
•قرار گرفتن هرکدام در جای خودش ۲۷/آذر/۷۳

وحدت حوزه و دانشگاه آنچه نیست:
•تأسیس همه دانشکده‌های گوناگون در حوزه ۲۷/آذر/۷۳
•دنبال کردن تخصص‌های حوزوی در دانشگاه و بالعکس ۲۹/آذر/۶۸
•جایگزینی صد درصد روش‌های حوزه در دانشگاه و بالعکس ۲۷/آذر/۷۳

آنچه حوزه باید از دانشگاه بگیرد:

ادامه »

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

[یکشنبه 1395-10-05] [ 10:07:00 ق.ظ ]  



  نهم دی انقلاب سوم ...


به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،علی باقری معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی امشب در گلزار شهدای سید فتح الله ورامین به مناسبت سالروز بزرگداشت حماسه نهم دی گفت: بررسی علت، روند شکل گیری، اهداف و نتایج و پیامدهای سه واقعه مهم در 12 بهمن 1357، 13 آبان 1358 و 9 دی 1388، نشان می دهد همانطور که امام خمینی (ره) از تسخیر لانه جاسوسی به عنوان انقلاب دوم یاد کردند، حماسه نهم دی را می‌توان سرآغاز ورود انقلاب اسلامی به مرحله جدیدی دانست و از آن به عنوان “انقلاب سوم” یاد کرد و از همین رو بود که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند حماسه نهم دی در یادها باقی خواهد ماند.

وی در تشریح چرایی تحلیل حماسه نهم دی به عنوان انقلاب سوم با اشاره به این که انقلاب اسلامی به دلیل “توهین” رژیم طاغوت به شخصیت امام خمینی (ره)، تسخیر لانه جاسوسی به دلیل سرپیچی امریکا از اجرای فرمان امام خمینی (ره) برای بازگرداندن شاه به ایران و حماسه نهم دی به دلیل جسارت به ساحت قدسی حضرت امام حسین (ع) و نیز توهین به تصویر حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت»، گفت: «صیانت از شخص و شخصیت امام خمینی (ره) مهم ترین فصل مشترک هر سه حماسه ی سال های 1357، 1358 و 1388 بود.

باقری با تأکید بر اشتراکات محوری هر سه حماسه تصریح کرد: خصومت با مردم وجه مشترک دشمنان این ملت در بهمن 57، آبان 58 و دی 88 بود، اما در عین حال “مردم” عنصر محوری و تأثیرگذار انقلاب اول، انقلاب دوم و انقلاب سوم بوده و نقش تعیین کننده در پیروزی بر دشمن در هر سه حماسه را داشته اند.

صفحات: 1 · 2

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

 [ 09:58:00 ق.ظ ]  



  جهاد:علیه دشمن بشریت است ...

مقام معظم رهبری:گاهی جهاد، جهاد سیاسی است، گاهی جهاد فرهنگی است، گاهی جهاد نرم است، گاهی جهاد سخت است، گاهی با سلاح است، گاهی با علم است؛ همه‌ی اینها جهاد است امّا در همه‌ی اینها باید توجّه داشت که این جهاد، علیه دشمن است، علیه دشمن بشریّت است، علیه دشمنانی است که به اتّکاء قدرت خود و زر و زور خود، وجود سنگین و مطامع(۸) خودشان را بر بشریّت تحمیل میکنند. سازش با آنها معنا ندارد؛ اِتَّقِ اللّهَ وَ لا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ المُنٰفِقین.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

 [ 09:53:00 ق.ظ ]  



  تهدید حریف یا جلوگیری از فروپاشی برجام ...

پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/شیرین زارع پور
تهدید حریف یا جلوگیری از فروپاشی برجام!پس از رأی قاطع نمایندگان مجالس آمریکا به تمدید قانون تحریم های ایران (ISA) و عدم وتوی رئیس جمهور آمریکا، واکنش قاطع شورای نظارت برجام کشور مورد انتظار بود، در حالی که برای واکنش، ارجاعات و مستندات خوبی داشت. نامه ابلاغی مقام معظم رهبری در تایید مصوبه شورای عالی امنیت ملی، مصوبه شورای عالی امنیت ملی و قانون مصوب مجلس، پشتیبان تیم مذاکره برای اقدام مناسب هستند. به ویژه هشدار صریحی که رهبر انقلاب به آمریکائی ها دادند و سوم آذرماه در دیدار با بسیجیان در واکنش به تمدید تحریم‌ها توسط مجلس و کنگره آمریکا، عنوان کردند: اگر این تمدید، اجرایی و عملیاتی شود، قطعاً نقض برجام است و بدانند جمهوری اسلامی ایران حتماً در مقابل آن واکنش نشان خواهد داد.
بسیاری از اطلاعات موجود نشان می دهد که اعتماد زیاد به طرف مقابل، برخی را از تدوین بسته های برگشت به قبل، منصرف کرده بود به صورتی که پس از تذکر رهبری به دولت آمریکا، برخی دولتمردان را به این صرافت انداخت که در مقابل نقض عهد حریف، چه باید کرد؟
در این میان دستور رئیس جمهور به رئیس سازمان انرژی اتمی برای برنامه‌ریزی و طراحی تولید سوخت و ساخت پیشران‌های هسته‌ای برای حمل و نقل دریایی، اولین اقدام عملی دولت در برابر رفتارهای ضد برجامی امریکا ارزیابی شد که بازتاب های رسانه ای و بین المللی نیز داشت، اما از یک منظر نگاهی به دستور رئیس جمهور می تواند عدم پیش بینی برای مواجهه با عهدشکنی در بین دولتمردان را نیز آشکار سازد.
دو روز قبل از عدم وتوی قانون تمدید تحریم ها توسط رئیس جمهور آمریکا، دستورهای جداگانه ای از طرف دکتر روحانی رئیس جمهوری محترم در قالب ۲ نامه مجزا به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی صادر شد. در این نامه ها که بخش ابتدایی آنها یکسان است: «با نظر به تعلل و اهمال امریکا بر تعهدات خود مبنی بر قانون تحریم های ایران (آیسا) به عنوان نقض برجام»، دستوراتی از جانب رئیس جمهور صادر شده است که وزیر امور خارجه را موظف به اقدام در مورد اجرای مراحل پیش بینی شده در برجام برای رسیدگی به موارد نقض و پی گیری های حقوقی و بین المللی لازم در این زمینه نموده و در دستوری به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی توسعه برنامه صلح آمیز هسته ای در چارچوب تعهدات بین المللی دو ماموریت زیر ابلاغ شده است

ادامه »

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

 [ 09:42:00 ق.ظ ]  



1 2